19 | 06 | 2013   castellano       english
ODG
formació
comunicació
publicacions
Què és el deute ecològic?
Introducció
El deute de Carboni
El deute de carboni, càlcul per país
El deute de les petrolieres, exemples
La biopirateria
El frijol azufrado,Mèxic
La Maca, Perú
El Neem, Índia
Varis, Àfrica
L'Ayahuasca, Brasil
El Cupuaçu, Brasil
Els passius ambientals
Texaco, Equador
Oxi i els U'wa en Colòmbia
Unión Carbide, Índia
Repsol YPF, Argentina
El transport de residus
Vaixells, Alang Ìndia
Residus elèctrics, Àsia
El deute ecològic espanyol
Deute ecològic i sobirania alimentaria
Deute ecològic i impactes sectorials
Articles i publicacions
Trobades i declaracions
Estat espanyol
Països de la Perifèria
Organismes multilaterals
Transnacionals espanyoles
Deute ecològic
Deute il·legítim
Alternatives i moviments socials
Finançament responsable
 
Inici > En profunditat  > Deute ecològic > Què és el deute ecològic? > El transport de residus > Vaixells, Alang Ìndia
¿Qué es el deute ecològic?
El transport de residus: Alang, Índia
Deutor:
Empreses navieres del Nord

País creditor:
Índia, però es produeix també el mateix tipus de deute a Bangladesh, Pakistan, Xina o Turquia

Poble: ciutadans d'Alang

L'origen del deute

Les indústries dels països més rics, propietàries dels vaixells de transport, un cop aquests han finalitzat la seva vida útil, no els desmantellen als seus territoris, sinó que el desmantellament es produeix, en moltes ocasions, als països pobres on els costos són inferiors, per una mà d'obra més barata i per uns estandards ambientals inadmissibles al context del país enriquit d'origen.

Els propietats dels vaixells són els que tenen la responsabilitat d'establir les normes del desmantellament. Han d'assumir, per tant, la responsabilitat dels efectes ambientals i de salut que es produeixen.

En ocasions s'ha argumentat que si els països pobres acullen aquests residus és perquè en treuen un benefici econòmic i, per tant, no tenen dret a reclamar un Deute Ecològic per aquest concepte. La veritat, però, és que un lliure comerç de residus deixa als empobrits del món davant la disjuntiva de continuar en la pobresa o acceptar el residu perillós, una disjuntiva moralment inadmisible.


Els creditors

A països com l'Índia, Bangladesh, Pakistan, Xina o Turquia es produeix aquest desmantellament sense els mínims de seguretat laboral i ambiental exigibles, posant així en perill la vida dels treballadors i el medi ambient d'aquesta zona.

Hi ha moltes substàncies tòxiques que estan als vaixells i és normal que es produeixin fenòmens de contaminació per amiants, amb els problemes de salut que això provoca, així com abocaments de substàncies tòxiques al mar o a les superfícies de desmantellament. A les àrees de desmantellament en aquests països es poden trobar nivells alts de contaminació per metalls pesants, PBC's i TBT's.

Tractant substàncies tòxiques amb les mans. Índia


Els efectes
Moltes zones ja han estat greument afectades per l'impacte ambiental produït pel desmantellament d'aquests vaixells. A les platges d'Alang (Índia) les mostres de sediments marins mostren nivells de contaminació superiors a les de qualsevol zona industrial portuària. I aquests nivells de contaminació s'han assolit en només 15 anys!

El cost de reparació i neteja i compensació per les malalties produïdes constitueixen el deute ecològic adquirit.


Aquesta informació s'ha obtingut principalment de la web de Greenpeace.

Ships
Campanya referent al desmantellament de vaixells de Greenpeace

Basel Action Network
Una xarxa d'activistes internacionals que volen acabar amb l'exportació de residus perillosos dels països més industrialitzats als més pobres. Conté una gran quantitat d'informació sobre el transport de residus. És una excel·lent pàgina per començar a tr

 
 
observatori @ odg.cat
Mapa de la Web L'Observatori del Deute en la Globalització (ODG) 2005 Llicè ncia de Creative Commons